
56 Bactiguard | Årsredovisning 2021
Finansiella rapporter och noter | Noter
I kommersiell fas redovisas intäkterna vid en viss
tidpunkt, det vill säga då produktleverans av
koncentrat av ädelmetaller sker samt då den rörliga
ersättningen i from av royalty intjänas.
Detaljerad och kvantierad information åternns
i not 5.
Produktförsäljning
Bactiguard har en bred portfölj av produkter som
skyddar mot och förebygger infektioner. Portföljen
innehåller produkter för urin-, blod- och luftvägarna
samt sårvårdsprodukter i form av kirurgiska suturer,
sårtvätt, förband och desinfektionsmedel. Intäkterna
från försäljning av produkterna redovisas vid den
tidpunkt kontrollen övergår till kund, det vill säga när
äganderätten av produkterna överförts till kunden,
vilket normalt sammanfaller med leverans till kund.
Erhållna bidrag
Erhållna bidrag för exempelvis forskning och
utveckling redovisas som övriga intäkter.
Leasingavtal
Nyttjanderätten (leasingtillgången) och leasingskul-
den värderas initialt till nuvärdet av framtida
leasingbetalningar. Nyttjanderätten inkluderar även
direkta kostnader hänförliga till tecknandet av
leasingavtalet. I resultaträkningen redovisas
avskrivningar på nyttjanderätten och räntekostna-
der. Nyttjanderätten redovisas separat från andra
tillgångar i rapporten över nansiell ställning. I
efterföljande perioder redovisas nyttjanderätten till
anskaffningsvärde med avdrag för avskrivningar och
eventuella nedskrivningar samt justeringar för
eventuella omvärderingar av leasingskulden.
Nyttjanderättigheter skrivs av under det kortare av
leasingperioden och den underliggande tillgångens
nyttjandeperiod. Om leasingavtalet överför
äganderätten till den underliggande tillgången till
koncernen eller om anskaffningsvärdet för
nyttjanderätten återspeglar att koncernen kommer
att utnyttja en option att köpa, ska den hänförliga
nyttjanderätten skrivas av under den underliggande
tillgångens nyttjandeperiod. Avskrivningarna
påbörjas vid leasingavtalets inledningsdatum.
Leasingskulden redovisas separat från andra
skulder. I efterföljande perioder redovisas skulden till
upplupet anskaffningsvärde och minskas med
erlagda leasingavgifter.
Leasingskulden omfattar nuvärdet av följande
avgifter under bedömd leasingperiod:
• fasta avgifter,
• variabla leasingavgifter kopplade till index eller
pris, initialt värderade med hjälp av det index eller
pris som gällde vid inledningsdatumet,
• eventuella restvärdesgarantier som förväntas
betalas,
• lösenpriset för en köpoption som koncernen är
rimligt säker på att utnyttja och
• straffavgifter som utgår vid uppsägning av
leasingavtalet om bedömd leasingperiod återspeg-
lar att sådan uppsägning kommer att ske.
Variabla avgifter som inte redovisas i skulden,
exempelvis fastighetsskatt, redovisas som
kostnader i rörelseresultatet.
Koncernen bedömer om ett avtal är, eller
innehåller, ett leasingavtal när avtalet ingås.
Koncernen har valt att tillämpa de praktiska
lättnadsregler som nns och därmed har leasingavtal
kortare än tolv månader klassicerats som
korttidsavtal och leasingavtal i vilka underliggande
tillgång har ett nyanskaffningsvärde lägre än cirka 45
TSEK klassiceras som avtal för vilka den
underliggande tillgången har ett lågt värde. Ingen av
dessa avtalstyper ingår därmed i de redovisade
nyttjanderätterna eller leasingskulderna. För dessa
leasingavtal redovisar koncernen leasingbetalningar-
na som en rörelsekostnad linjärt över leasingperioden
såvida inte en annan systematisk metod är mer
representativ för när de ekonomiska fördelarna från
de leasade tillgångarna förbrukas av koncernen
Leasingperioden fastställs utifrån hur uppsäg-
nings- och förlängningsklausuler förväntas nyttjas
med hänsyn tagen till företagets strategiska
framtidsplaner samt historisk information om hur
förlängningsoptionerna tidigare nyttjats. Om det
inte är rimligt säkert att en förlängning kommer att
ske inkluderas inte förlängningen i beräkningen av
leasingskulden. Som diskonteringsränta använder
koncernen leasingavtalets implicita ränta, om denna
räntesats lätt kan fastställas. Om denna räntesats
inte lätt kan fastställas används leasetagarens
marginella låneränta.
Koncernen tillämpar IAS 36 ”Nedskrivningar” för
att avgöra om det föreligger ett nedskrivningsbehov
för nyttjanderätten och redovisar eventuella
identierade nedskrivningar enligt beskrivningen
under avsnittet ”Nedskrivningar av materiella
anläggningstillgångar och immateriella tillgångar
exklusive goodwill”.
Utländsk valuta
Poster som ingår i de nansiella rapporterna för de
olika enheterna i koncernen redovisas i respektive
bolags lokala valuta. I koncernredovisningen
omräknas samtliga belopp till svenska kronor (SEK),
vilket är moderbolagets och koncernens funktionella
valuta och rapportvaluta. Transaktioner i utländsk
valuta omräknas i respektive enhet till enhetens
funktionella valuta enligt de valutakurser som gäller
på transaktionsdagen.
Vid varje balansdag räknas monetära poster i
utländsk valuta om till balansdagens kurs. Icke-
monetära poster, som värderas till verkligt värde i en
utländsk valuta, räknas om till valutakursen den dag
då det verkliga värdet fastställdes. Icke monetära
poster, som värderas till historiskt anskaffningsvärde
i en utländsk valuta, räknas inte om. Valutakursdiffe-
renser redovisas i resultaträkningen för den period i
vilka de uppstår.
Vid upprättande av koncernredovisning omräknas
utländska dotterföretags tillgångar och skulder till
svenska kronor enligt balansdagens kurs. Intäkts-
och kostnadsposter omräknas till periodens
genomsnittskurs, om inte valutakursen uktuerat
väsentligt under perioden då istället transaktionsda-
gens valutakurs används. Eventuella omräkningsdif-
ferenser som uppstår redovisas i övrigt totalresultat
och överförs till koncernens omräkningsreserv. Vid
avyttring av ett utländskt dotterföretag redovisas
sådana omräkningsdifferenser i resultaträkningen
som en del av realisationsresultatet. Goodwill och
justeringar av verkligt värde som uppkommer vid
förvärv av en utlandsverksamhet behandlas som
tillgångar och skulder hos denna verksamhet och
omräknas till balansdagens kurs.
Ersättningar till anställda
Ersättningar till anställda i form av löner, bonus,
betald semester, betald sjukfrånvaro med mera
samt pensioner redovisas i takt med intjänandet.
Beträffande pensioner och andra ersättningar efter
avslutad anställning klassiceras dessa som avgifts-
bestämda eller förmånsbestämda pensionsplaner.
Koncernen har endast avgiftsbestämda pensions-
planer. Med detta menas att företaget betalar
fastställda avgifter till en separat oberoende juridisk
enhet och har ingen förpliktelse att betala ytterligare
avgifter. Koncernens resultat belastas för kostnader i
takt med att förmånerna intjänas vilket normalt
sammanfaller med tidpunkten för när premier
erläggs.
Skatter
Skattekostnaden utgörs av summan av aktuell skatt
och uppskjuten skatt.
Aktuell skatt
Aktuell skatt beräknas på det skattepliktiga
resultatet för perioden. Skattepliktigt resultat skiljer
sig från det redovisade resultatet i resultaträkningen
då det har justerats för ej skattepliktiga intäkter och
ej avdragsgilla kostnader samt för intäkter och
kostnader som är skattepliktiga eller avdragsgilla i
andra perioder. Koncernens aktuella skatteskuld
beräknas enligt de skattesatser som har beslutats
eller aviserats per balansdagen.
Uppskjuten skatt
Uppskjuten skatt redovisas på temporära skillnader
mellan det redovisade värdet på tillgångar och
skulder i de nansiella rapporterna och det
skattemässiga värdet som används vid beräkning av
skattepliktigt resultat. Uppskjuten skatt redovisas
enligt den så kallade balansräkningsmetoden.
Uppskjutna skatteskulder redovisas för i princip alla
skattepliktiga temporära skillnader, och uppskjutna
skattefordringar redovisas i princip för alla avdragsgil-
la temporära skillnader i den omfattning det är
sannolikt att beloppen kan utnyttjas mot framtida
skattepliktiga överskott. Uppskjutna skatteskulder
och skattefordringar redovisas inte om den temporära
skillnaden är hänförlig till goodwill eller om den
uppstår till följd av en transaktion som utgör den
första redovisningen av en tillgång eller skuld (som
inte är ett rörelseförvärv) och som, vid tidpunkten för
transaktionen, varken påverkar redovisat eller
skattemässigt resultat. Uppskjuten skatteskuld
redovisas för skattepliktiga temporära skillnader
hänförliga till investeringar i dotterföretag, utom i de
fall koncernen kan styra tidpunkten för återföring av
de temporära skillnaderna och det är sannolikt att en
sådan återföring inte kommer att ske inom
överskådlig framtid.
De uppskjutna skattefordringar som är hänförliga
till avdragsgilla temporära skillnader avseende
sådana investeringar ska bara redovisas i den
omfattning det är sannolikt att beloppen kan
utnyttjas mot framtida skattepliktiga överskott och
det är troligt att ett sådant utnyttjande kommer att
ske inom överskådlig framtid. Det redovisade värdet
på uppskjutna skattefordringar prövas vid varje
bokslutstillfälle och reduceras till den del det inte
längre är sannolikt att tillräckliga skattepliktiga
överskott kommer att nnas tillgängliga för att
utnyttjas, helt eller delvis, mot den uppskjutna
skattefordran.
Uppskjuten skatt beräknas enligt de skattesatser
som förväntas gälla för den period då tillgången
återvinns eller skulden regleras, baserat på de skatte-
satser (och skattelagar) som har beslutats eller
aviserats per balansdagen. Uppskjutna skatteford-
ringar och skatteskulder kvittas då de hänför sig till
inkomstskatt som debiteras av samma myndighet
och då koncernen har för avsikt att reglera skatten
med ett nettobelopp.