
Avgisbestämda pensionsplaner
Koncernens pensionsplaner är avgiftsbestämda och avser anställds pension
på de avgifter som företaget betalar till planen eller till ett försäkringsbolag
och den kapitalavkastning som avgifterna ger. Följaktligen är det den anställde
som bär den aktuella risken (att ersättningen blir lägre än förväntat) och
investeringsrisken (att de investerade tillgångarna kommer att vara otill-
räckliga för att ge de förväntade ersättningarna).
redovisas i respektive dotterbolag. Pensions åtagandet för dessa kan inte
FINANSIELLA INTÄKTER OCH KOSTNADER
Finansiella intäkter består av ränteintäkter på investerade medel. Ränte-
nedan). Finansiella kostnader består av räntekostnader på lån. Låneutgifter
-
ningen innefattar alla avgifter som erlagts eller erhållits av avtalsparterna
över- och underkurser.
AKTUELL OCH UPPSKJUTEN SKATT
Periodens skattekostnad omfattar aktuell och uppskjuten skatt. Skatt redo-
visas i resultaträkningen utom när skatten avser poster som redovisas i övrigt
totalresultat eller direkt i eget kapital. I sådana fall redovisas även skatten
Den aktuella skattekostnaden beräknas på basis av de skatteregler som
moderbolagets dotterbolag är verksamma och genererar skattepliktiga
intäkter. Koncernen är för närvarande endast verksam i Sverige. Ledningen
utvärderar regelbundet de yrkanden som gjorts i självdeklarationer avse-
ende situationer där tillämpliga skatteregler är föremål för tolkning. Den gör,
när så bedöms lämpligt, avsättningar för belopp som troligen ska betalas till
skattemyndigheten.
Uppskjuten skatt redovisas, enligt balansräkningsmetoden, på alla tempo-
rära skillnader som uppkommer mellan det skattemässiga värdet på till-
gångar och skulder och dessas redovisade värden i koncernredovisningen.
Den uppskjutna skatten redovisas emellertid inte om den uppstår till följd av
en transaktion som utgör den första redovisningen av en tillgång eller skuld
som inte är ett rörelseförvärv och som, vid tidpunkten för transaktionen, var-
ken påverkar redovisat eller skattemässigt resultat. Uppskjuten inkomstskatt
beräknas med tillämpning av skattesatser (och -lagar) som har beslutats eller
aviserats per balansdagen och som förväntas gälla när den berörda upp-
skjutna skattefordran realiseras eller den uppskjutna skatteskulden regleras.
Uppskjutna skattefordringar redovisas i den omfattning det är troligt att
kvittningsrätt för aktuella skattefordringar och skatteskulder och när de
uppskjutna skattefordringarna och skatteskulderna hänför sig till skatter
debiterade av en och samma skattemyndighet och avser antingen samma
saldona genom nettobetalningar.
IMMATERIELLA TILLGÅNGAR
Goodwill
verkliga värdet på koncernens andel av det förvärvade dotter bolagets identi-
bolag redovisas som immateriella tillgångar. Goodwill testas årligen för att
-
värde minskat med ackumu lerade nedskrivningar. Nedskrivningar av good-
will återförs inte. Vinst eller förlust vid avyttring av en enhet inkluderar kvar-
varande redovisat värde på den goodwill som avser den avyttrade enheten.
MATERIELLA ANLÄGGNINGSTILLGÅNGAR
till förvärvet av tillgången.
Tillkommande utgifter läggs till tillgångens redovisade värde eller redo-
visas som en separat tillgång, beroende på vilket som är lämpligt, endast då
det är sannolikt att de framtida ekonomiska förmåner som är förknippade
med tillgången kommer att komma koncernen tillgodo och tillgångens
Alla andra former av reparationer och underhåll redovisas som kostnader
i resultaträkningen under den period de uppkommer.
nyttjandeperioden.
Linjär avskrivningsmetod, över den bedömda nyttjandeperioden, används
• Inventarier och bilar, 5 år
Tillgångarnas restvärden och nyttjandeperiod prövas vid varje rapportperiods
slut och justeras vid behov. En tillgångs redovisade värde skrivs genast ner
bedömda återvinningsvärde. Vinster och förluster vid avyttring fastställs
genom en jämförelse mellan försäljningsintäkt och redovisat värde och
redovisas i resultaträkningen.
NEDSKRIVNINGAR EXKLUSIVE FINANSIELLA TILLGÅNGAR
Goodwill är inte föremål för avskrivning utan prövas minst en gång per år
-
-
värdet inte uppgår till minst det redovisade värdet.
Nedskrivning sker med det belopp med vilket redovisat värde överstiger
återvinningsvärdet. Återvinningsvärdet utgörs av det högsta av en tillgångs
nettoförsäljningsvärde och nyttjandevärde. Nyttjandevärde är nuvärdet av
grundas på antaganden och bedömningar. De mest väsentliga antagandena
avser den organiska försäljningstillväxten, rörelsemarginalens utveckling,
ianspråks tagandet av operativt sysselsatt kapital samt den relevanta WACC
(Weighted Average Cost of Capital), vilken används för att diskontera de fram-
Tidigare redovisade nedskrivningar återförs endast om det har skett en
förändring avseende de antaganden som utgjorde grunden för att fastställa
återvinningsvärdet i samband med att nedskrivningen skedde. Om så är fallet
sker en återföring i syfte att öka det redovisade värdet av den nedskrivna till-
gången till dess återvinningsvärde. En återföring av en tidigare nedskrivning
sker med ett belopp som gör att det nya redovisade värdet inte överstiger vad
som skulle ha utgjort det redovisade värdet (efter avskrivning) om nedskriv-
FINANSIELLA INSTRUMENT
Finansiella instrument som redovisas i balansräkningen inkluderar på till-
gångssidan räntebärande fordringar, övriga fordringar, kundfordringar samt
likvida medel. Koncernens banktillgodohavanden består av koncernkonto
övriga skulder och låneskulder.
blir part i instrumentets avtalsmässiga villkor. Kundfordringar tas upp i
balansräkningen när fakturan skickats. Skuld tas upp när motparten har
presterat och avtalsenlig skyldighet föreligger att betala, även om faktura
ännu inte mottagits. Leverantörsskulder tas upp när fakturan mottagits. En
realiseras, förfaller eller koncernen förlorar kontrollen över dem. Detsamma
räkningen när förpliktelsen i avtalet fullgörs eller på annat sätt upphör.
i de kategorier och på det sätt som anges nedan.
(a) Finansiella tillgångar värderade till upplupet anskaffningsvärde
Finansiella tillgångar som ger upphov till betalningar som endast består av
dessa betalningar redovisas i denna kategori. Initial redovisning sker till verk-
ligt värde, vilket normalt utgörs av transaktionsbeloppet, efter avdrag för
eventuella transaktionsutgifter. Efterföljande redovisning sker till upplupet
B3 ÅRSREDOVISNING 202166
NOTER