
Profoto Årsredovisning 2021 Översikt Verksamheten Hållbarhet Årsredovisning 56
Not 2 forts.
marknadsbedömningar av pengars tidsvärde och de
risker som är förknippade med tillgången.
Om en anläggningstillgångs återvinningsvärde
bedöms vara lägre än det redovisade värdet skrivs
tillgångens redovisade värde ned till återvinningsvärdet.
En nedskrivning redovisas omedelbart som en kostnad i
rapporten över totalresultat. Om en nedskrivning senare
återförs ökar tillgångens redovisade värde till det omvär
-
derade återvinningsvärdet, men det ökade redovisade
värdet får inte överstiga det redovisade värde som skulle
ha fastställts om ingen nedskrivning hade redovisats för
tillgången under tidigare år. En återföring av en nedskriv
-
ning redovisas direkt i rapporten över totalresultat.
Varulager
Varulagret värderas till det lägsta av anskaningskost
-
nad och netto-försäljningsvärdet. Kostnaden beräknas
enligt FIFO-metoden (first-in, first-out). Nettoförsälj
-
ningsvärdet är det uppskattade försäljningspriset minus
de uppskattade kostnaderna för slutförandet och de
uppskattade försäljningskostnaderna.
Avsättningar
En avsättning skiljer sig från andra skulder genom att det
råder ovisshet om betalningstidpunkt eller beloppets
storlek för att reglera avsättningen. En avsättning redo-
visas i rapport över finansiell ställning när det finns en
befintlig legal eller informell förpliktelse som en följd av
en inträad händelse, och det är troligt att ett utflöde av
ekonomiska resurser kommer att krävas för att reglera
förpliktelsen samt en tillförlitlig uppskattning av beloppet
kan göras. Avsättningar görs med det belopp som är den
bästa uppskattningen av det som krävs för att reglera
den befintliga förpliktelsen på balansdagen. Där eekten
av när i tiden betalning sker är väsentlig, beräknas avsätt
-
ningar genom diskontering av det förväntade framtida
kassaflödet till en räntesats före skatt som återspeglar
aktuella marknadsbedömningar av pengars tidsvärde
och, om det är tillämpligt, de risker som är förknippade
med skulden.
En avsättning för garantier redovisas när de underlig
-
gande produkterna eller tjänsterna säljs. Avsättningen
baseras på historiska data om garantier och en sam
-
manvägning av sannolikheter för olika utfall.
Finansiella instrument
En finansiell tillgång eller en finansiell skuld redovisas i
rapporten över finansiell ställning när koncernen blir part
i instrumentet i enlighet med instrumentets avtalsvillkor.
Redovisning i och borttagning från rapporten
över finansiell ställning
En finansiell tillgång (med undantag för kundfordringar
som inte har en betydande finansieringskomponent) eller
finansiell skuld värderas vid första redovisningst illfället till
verkligt värde plus, när det gäller finansiella instrument
som inte värderas till verkligt värde via resultatet, trans
-
aktionskostnader som är direkt hänförliga till förvärvet
eller emissionen. En kundfordran utan en betydande
finansieringskomponent värderas till transaktionspriset.
En finansiell tillgång eller finansiell skuld redovisas
i rapporten över finansiell ställning när företaget blir
part i instrumentets avtalsbestämmelser. En fordran
redovisas när företaget har presterat och det finns en
avtalsenlig betalningsskyldighet, även om fakturan ännu
inte har skickats. Kundfordringar redovisas i rapport
över finansiell ställning när en faktura har skickats. En
skuld redovisas när motparten har presterat och det
finns en avtalsenlig betalningsskyldighet, även om
fakturan ännu inte har mottagits. En leverantörsskuld
redovisas när en faktura har tagits emot. En finansiell
tillgång tas bort från rapporten över finansiell ställning
när avtalsenliga rättigheter realiseras eller löper ut, eller
företaget förlorar kontrollen över den. Detsamma gäller
för en del av en finansiell tillgång. En finansiell skuld
tas bort från rapporten över finansiell ställning när den
avtalsenliga förpliktelsen fullgörs eller på annat sätt
upphör. Detsamma gäller en del av en finansiell skuld.
Inga finansiella tillgångar och skulder kvittas i rapporten
över finansiell ställning eftersom kriterierna för kvittning
inte är uppfyllda. Avistaförvärv och avistaavyttring av
finansiella tillgångar redovisas på aärsdagen.
Klassificering och värdering
Finansiella tillgångar klassificeras utifrån den aärs-
modell inom vilken den relevanta tillgången innehas och
tillgångens kassaflödesegenskaper. Om den finansiella
tillgången innehas inom en aärsmodell vars syfte är att
samla in avtalsenliga kassaflöden och den finansiella
tillgångens avtalsvillkor ger upphov till bestämda datum
för kassaflöden som endast avser betalningar av kapital
-
belopp och ränta på det utestående kapital beloppet
värderas tillgången till upplupet å dessa tillgångar
redovisas till anskaningsvärde motsvarande nominellt
belopp utan diskontering. Denna verksamhet kategori
-
seras inom ”innehas för att samla in”. Upplupet anska-
ningsvärde definieras som det belopp till vilket den
finansiella tillgången eller den finansiella skulden värde
-
ras vid första redovisningstillfället minus återbetalningar,
plus eller minus ackumulerade periodiseringar vid
användning av eektivräntemetoden på eventuell
skillnad mellan det ursprungliga beloppet och beloppet
på förfallodagen och, för finansiella tillgångar, justerat
med hänsyn till en förlustreserv.
Om aärsmodellens mål kan uppnås genom såväl
insamling av avtalsenliga kassaflöden och försäljning
av finansiella tillgångar, och den finansiella tillgångens
avtalsvillkor ger upphov till kassaflöden på fastställda
datum, som endast är betalningar av kapitalbelopp och
ränta på utestående kapitalbelopp, värderas tillgången till
Materiella anläggningstillgångar
Materiella anläggningstillgångar redovisas till anska
-
ningsvärde efter ackumulerade avskrivningar och
nedskrivningar.
Anskaningsvärdet består av köpeskillingen och
eventuella kostnader som direkt kan hänföras till att få
tillgången på plats och i funktionellt skick, samt beräk
-
nade kostnader för nedmontering och bortskaning av
tillgången och återställande av platsen. Efterföljande
kostnader inkluderas i tillgångens redovisade värde
eller redovisas som en separat tillgång endast när det
är sanno likt att framtida ekonomiska fördelar i sam
-
band med objektet kommer att gå till koncernen och
kostnaden för objektet kan beräknas på ett tillförlitligt
sätt. Övriga efterföljande kostnader redovisas som en
kostnad i rapporten över total resultat under den period
då de uppkommer.
Avskrivning av materiella anläggningstillgångar kost
-
nadsförs så att tillgångens anskaningskostnad, minus
eventuellt restvärde vid slutet av dess nyttjande period,
skrivs av linjärt över den beräknade nyttjandetiden.
Avskrivningen börjar när en materiell anläggningstill
-
gång är tillgänglig för användning. Nyttjandeperioderna
för olika kategorier av materiella anläggningstillgångar
är följande:
Maskiner och annan teknisk utrustning 4–5 år
Inventarier, verktyg och installationer 4–5 år
Utgifter för leasad egendom 5 år
Uppskattad nyttjandeperiod, restvärde och avskriv
-
ningsmetoder ses över åtminstone i slutet av varje redo-
visningsperiod, och eekterna av eventuella
förändringar i bedömningar rapporteras framåtriktat.
Det redovisade värdet tas bort från rapporten över
finansiell ställning när tillgången tas ur bruk eller avyttras,
eller när inga framtida ekonomiska fördelar av denna för
-
väntas. Den vinst eller förlust som uppstår när en tillgång
tas ur bruk eller avyttras består av skillnaden mellan
eventuella nettoresultat vid avyttring av tillgången och
dess redovisade värde, redovisat i rapporten över total-
resultat under den period då tillgången tas bort.
Immateriella anläggningstillgångar
Balanserade utvecklingskostnader som härrör från
koncernens produktutveckling redovisas endast om
följande villkor är uppfyllda:
• Det är tekniskt möjligt att slutföra produkten så att
den kan användas.
• Företaget avser att slutföra den immateriella anlägg
-
ningstillgången och använda eller sälja den.
• Det är möjligt att använda eller sälja den immateriella
anläggningstillgången.
• Företaget kan visa hur den immateriella anläggnings
-
tillgången kommer att generera sannolika framtida
ekonomiska fördelar.
• Det finns tillräckliga tekniska, finansiella och andra
resurser för att slutföra utvecklingen och för att använda
eller sälja den immateriella anläggnings tillgången.
• Kostnaderna som är hänförliga till den immateriella
anläggningstillgången under dess utveckling kan
beräknas på ett tillförlitligt sätt.
Om det inte är möjligt att redovisa en balanserad utveck
-
lingsutgift ska utvecklingskostnader redovisas som en
kostnad under den period de uppkommer. Efter den för
-
sta redovisningen redovisas internt genererade immateri-
ella anläggningstillgångar till anskaningsvärde efter
eventuella ackumulerade avskrivningar och nedskriv
-
ningar. Den beräknade nyttjandetiden är beroende av
tillgången, mellan 2–6 år. Den uppskattade nyttjande-
perioden och nedskrivningsmetoden ses över åtminstone
i slutet av varje räkenskapsår, och eekterna av eventuella
förändringar i bedömningar rapporteras framåtriktat.
Övriga immateriella anläggningstillgångar –
Aktiverade utgifter för anpassning av aärssystem
Kostnader för att anpassa aärssystem aktiveras som
immateriella anläggningstillgångar i den utsträckning
som koncernen anser att kostnaderna är kopplade till
anpassningen. Efter första redovisningen redovisas
övriga immateriella anläggningstillgångar på samma
sätt som alla andra immateriella anläggningstillgångar.
Den beräknade livslängden för anpassning av aärs-
system är fem år. Uppskattade nyttjandeperioder och
avskrivningsmetoder ses över åtminstone i slutet av
varje räkenskapsår, och eekterna av eventuella föränd
-
ringar i bedömningar rapporteras framåtriktat.
Nedskrivning av materiella anläggningstillgångar samt
immateriella anläggningstillgångar, exkl. goodwill
Varje balansdag bedömer koncernen redovisade värden
för materiella anläggningstillgångar och immateriella
anläggningstillgångar för att avgöra om det finns några
tecken på värdenedgång. Om så är fallet beräknas till
-
gångens återvinningsvärde för att fastställa värdet av
eventuell nedskrivning. Om det inte är möjligt att
beräkna återvinningsvärdet för en enskild tillgång
kommer koncernen att beräkna återvinningsvärdet för
den kassagenererande enhet, eller grupp av kassa-
genererande enheter, som tillgången tillhör.
Immateriella anläggningstillgångar med obestämd
nyttjandeperiod och immateriella anläggningstillgångar
som ännu inte är färdiga att användas nedskrivnings
-
prövas årligen, eller när det finns en indikation på
värdenedgång.
Återvinningsvärdet är det högsta av verkligt värde,
minus kostnader för försäljning, och nyttjandevärdet. Vid
beräkning av nyttjandevärdet diskonteras uppskattade
framtida kassaflöden till nuvärdet med hjälp av en
diskonteringsränta före skatt som återspeglar aktuella