
32
ved låneoptagelse til det modtagne provenu med fradrag af afholdte transaktionsomkostninger. I efterfølgende
perioder måles lånene til amortiseret kostpris, således at forskellen mellem provenuet og den nominelle værdi
indregnes i resultatopgørelsen som en renteomkostning over låneperioden ved anvendelse af den effektive ren-
temetode.
Lån klassificeres som kortfristede gældsforpligtelser, medmindre koncernen har en ubetinget ret til at udskyde
indfrielse af gælden i mindst et år fra balancedagen.
Afledte finansielle instrumenter
Afledte finansielle instrumenter indregnes første gang til dagsværdien på den dato, hvor kontrakten indgås, og
måles efterfølgende til dagsværdi. Indregning af den gevinst eller det tab, som opstår herved, afhænger af,
hvorvidt det finansielle instrument er klassificeret som regnskabsmæssig afdækning, og i så fald af karakteren
af den afdækkede transaktion.
Ændringer i dagsværdien af afledte finansielle instrumenter, der er klassificeret som og opfylder kriterierne
for sikring af dagsværdien, indregnes i resultatopgørelsen sammen med eventuelle ændringer i dagsværdien af
det sikrede aktiv eller den sikrede forpligtelse.
Ændring i dagsværdien af afledte finansielle instrumenter, der er klassificeret som og opfylder kriterierne for
afdækning af pengestrømme, indregnes i totalindkomstopgørelsen for så vidt angår den effektive del af instru-
mentet. Tab eller gevinst, som knytter sig til den ineffektive del, indregnes i resultatopgørelsen. Beløb, som er
akkumuleret under egenkapitalen, overføres til resultatopgørelsen i den periode, hvor den afdækkede transak-
tion påvirker resultatopgørelsen.
Udskudt skat
Der indregnes udskudt skat af alle midlertidige forskelle mellem regnskabs- og skattemæssige værdier af ak-
tiver og forpligtelser ved anvendelse af den balanceorienterede gældsmetode.
Udskudt skat måles på grundlag af de skatteregler og skattesatser, der med balancedagens lovgivning vil være
gældende, når den udskudte skat forventes udløst som aktuel skat. I de tilfælde, hvor opgørelse af skattevær-
dien kan foretages efter alternative beskatningsregler, måles udskudt skat på grundlag af den planlagte anven-
delse af aktivet henholdsvis afvikling af forpligtelsen. Udskudt skat på investeringsejendomme opgøres som
den skattemæssige effekt af salg af ejendommene til den regnskabsmæssige værdi på balancedagen.
Udskudte skatteaktiver, herunder skatteværdien af fremførselsberettigede skattemæssige underskud, måles til
den værdi, hvortil aktivet forventes at kunne realiseres, enten ved udligning i skat af fremtidig indtjening eller
ved modregning i udskudte skatteforpligtelser.
Der indregnes ikke udskudt skat, som opstår på tidspunktet for første indregning af et aktiv, der ikke erhverves
ved en virksomhedssammenslutning.
Hensatte forpligtelser
Hensatte forpligtelser indregnes, når selskabet som følge af en begivenhed indtruffet senest på balancedagen
har en retslig eller faktisk forpligtelse, og det er sandsynligt, at der må afgives økonomiske fordele for at indfri
forpligtelsen, og at beløbets størrelse kan måles pålideligt.